čtvrtek 19. srpna 2021

Semena gazánií

 

Tyto velkokvěté rostliny z jihu jsou u nás velice populární. Milují ostré slunce (mnohé se ve stínu vůbec neobtěžují své květy otevřít) a mají nízký vzrůst, proto se výborně hodí do truhlíků. Kvetou četnými květy v pestrých barvách a dlouho.

 

Proto jsem loni dvě odkvetlé chudinky zachránila v obchodě za nízkou cenu. Na slunci znovu vykvetly a ještě udělaly dosti parády. Z odkvetlých květů jsem získala semena a letos jsem si vypěstovala asi 15 vlastních rostlin.

Není na tom nic složitého POKUD rostlina nějaká semena vytvoří. Ve všech návodech čteme, jak je třeba odkvetlé květy odstraňovat, abychom podpořili kvetení a nezatěžovali rostlinu tvorbou semen. Moje rostliny letos tedy zatím žádná semena nevytvořily, možná se na to vrhnou až s koncem sezony. A nebo, jak jsem vypozorovala loni, se jim příliš nedaří, když do květů naprší. A ono prší stále. Sice je mám zasazené v truhlíku mezi petuniemi a při dešti je schovávám na vnitřní stranu balkonu, ale něco na ně přecijen padne.

Další byly v záhoně, ale ty na tom nejsou vůbec dobře, chutnají velice slimákům. Vykopala jsem je a uvidím, jestli je ve slušném substrátu, na slunci a chráněné před deštěm do konce sezony ještě k něčemu donutím.

"Prázdné" květy zasychající odshora

Jak poznat takový plodný květ gazánie? Poté, co vykvete naposledy, zavře své listy a několik dní odpočívá. Jeho stopka je přitom stále silná a vzpřímená. Nakonec se znovu rozevře a z jeho středu se začnou klubat silně ochmýřená semena. Ta pochytejte, než vám je vítr odnese. 

A co ty vaše? Semení se? Jestli ne, nezoufejte, údajně je lze přezimovat, podobně jako třeba pelargonie. O to se letos asi pokusím já, a na jaře doufám, že budu mít silné rostliny, na které si nějaký slimák hned tak nepřijde...

Žádné komentáře:

Okomentovat