pondělí 30. května 2022

Pařba babky kořenářky

 Loni koncem léta jsem dostala k zakořenění odnož rýmovníku. Přežil všechnu mou (ne)péči a zálivku jednou měsíčně a na západním okně přes zimu vybujel do sklizňové velikosti. Přišel čas ho vyzkoušet jako léčivku. Taky v bylinkové zahrádce se urodilo. Vyhnala jsem zvěř ven a dala se do práce.

 

 

 

Tinktura rýmovník - zázvor (při bolesti v krku)

Potřeby: odšťavňovač, lahvička od sirupu z tmavého skla, snítka rýmovníku, baculatý kousek zázvoru cca 5cm, vodka.

Postup je velmi snadný, rýmovník a zázvor odšťavníme do připravené skleničky a přibližně v poměru 1:1 dolijeme vodkou. Pro lepší chuť můžeme přimíchat lžičku medu. Skladujeme v suchu a temnu, účinkuje asi rok.

Nebudeme špinit odšťavňovač jen tak, a připravíme si i

Čerstvý džus

Na ten návod jistě nepotřebujete, do stroje dáte ovoce, co je zrovna při ruce, zbytek zázvoru dodá grády. Já měla pomeranče a jablka. Dužinu z jablek jsem ještě dále využila, aby vznikla

Vláčná buchta

Jablečnou drť, jemně nasekaný batát, hrst ovesných vloček a sušené brusinky jsem přisypala do instantní směsi na perník a upekla jako obvykle. Bude to fungovat i s vaším oblíbeným receptem na mrkvový dort, brownies či bábovku. Jen nezapomeňte před vyndáním buchtu zkontrolovat špejlí, nejspíš bude třeba ji péct o chvilku déle.

A konečně k bylinkám. Ty jsem natrhala na drobno a připravila z nich

Sirup "proti kašli"

Vyčerpávající návod zde a zde. Léčivý sirup jsem plnila do zavařovacích sklenic o objemu cca 1dcl. Použila jsem tyto bylinky: rýmovník, máta, meduňka a barvu dodala růže svraskalá. Účinnost bude teprve ověřena, minimálně chutné je to velmi.

Mast na odřený nos

Po loňském úspěchu jsem použila stejný postup pro vytvoření masti, jen jsem přidala další bylinky: rýmovník, mátu, meduňku, kostival, řepík a růži svraskalou. Mast jsme hojně využili nejen na ekzémy, ale právě i pod odřené nosy při rýmě. Hádám, že trocha vůně nemůže být na škodu.

Myslím, že to bylo poměrně produktivní odpoledne.

4 komentáře:

  1. Rýmovník mám doma už několik let.
    Lektvary z něj nedělám, jen je-li potřeba, odštípnu pár listů, podrtím v papírovém kapesníku a inhaluji.

    OdpovědětVymazat
  2. Dnes jsem se také dala do díla, a to ořechový likér, doba požití Vánoce, proto musí být skryt před očima ochutnávačů

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ten se musí stihnout "do svatýho Jána", a je to velká dobrota. Ať se vydaří.

      Vymazat
    2. Skvělé😉Máš naprostou pravdu, loni, jak bylo sucho, jsem vzorek č.9 dělala 28.6. a nebylo to ono, ať jsem to dosladila medem nebo ne😖

      Vymazat