čtvrtek 19. května 2022

Až já budu velká, bude ze mě selka IV

Minule jsem začala šít krojový kabátek do chladnějšího počasí. Jen co jsem článek dopsala, uvědomila jsem si, že všechno šití jsem udělala podle střihu, fotek na internetu a po paměti, aniž bych si přečetla komentář v Šotkové.

Ukázalo se, že kabátek měl být lemovaný paspulkou, ne šikmým proužkem. Nicméně, jelikož ho nešiju z plátna, tak jak má být, ale jeho materiál je patrně vlněný loden, šikmý proužek je zvláště u volánků vhodnější, protože s paspulkou by se látka musela ještě jednou ohnout a už takhle bylo poměrně náročné husté sklady zkrotit. 

Šití paspulky
Prošila jsem je, jak bylo psáno, zespodu to tedy není nic moc, a ani svrchu to není stoprocentní, ale lepší už to nebude. Paspulku jsem našila alespoň v přední části, vyrobila jsem si ji z minule připravených pruhů úpletu, stačilo použít motouzek a zipovou patku, výsledek je slušný a zvládla jsem to napoprvé i jako začátečník.Výhodou domácí výroby je to, že oba typy obruby vyrobíte v téže barvě a nemusíte řešit, že v galanterii zrovna nemají.

A teď k výšivce. Ta byla prováděna modrým hedvábím, Šotková doporučuje perlovku. Já jsem se rozhodla ctít materiál a začít s technikou, kvůli které jsem si původní sako vlastně pořídila. Pomůcky mám doma dokonce už přes 7 let. Jedná se o plstění jehlou. Rozhodla jsem se k výzdobě použít vlnu z klubka. Najít tu správnou, v daném odstínu a chemicky neošetřenou, trvalo asi 6h. Je to příze Drops Alaska odstín 15. Když dorazila, na odstřižku jsem vyzkoušela, že to na materiálu kabátku funguje - nejen, že to fungovalo, ale bylo to ještě snazší a lepší, než jsem si představovala. Obkreslila jsem si sice vzor od Šotkové, ale vlna si začala žít vlastním životem.

Potom jsem ještě asi 14 dní kroužila kolem a vymýšlela, jestli mám na ozdobném límci udělat také typické "zoubky" - zubatě zastřižené okraje druhé vrstvy límce. Materiál by mi ještě zbýval, ale jak ho poskládat? Nakonec se zadařilo a tady je ukázka mojí práce. Mám zatím hotovou polovinu límce a lemování v pase. Celý kabátek ukážu, až bude hotový. Srovnej s fotografií původního kroje:

Moje výšivka - plstění a rozpichovaný steh



1 komentář:

  1. Plstění jehlou, zipová patka, paspulka, nadměrná kučeravost vlny, jde mi z toho hlava kolem.
    Hlavně, aby to všechno nakonec dobře dopadlo. 😊

    OdpovědětVymazat