úterý 12. července 2022

Až já budu velká, bude ze mě selka VI

 Dnes se dáme do šití sukně dle Šotkové. Jelikož nejsem v šití moc sběhlá, její popis střihu látky mi poněkud zamotal hlavu. Zde je náčrtek pro pomalejší, jako jsem já:

Z látky o šíři 140cm nakoupíme 235cm (+ rezerva!!!) na délku. Šikovným střihem potom dostáváme obdélník cca 92x350cm. Rezerva není ani tak nutná kvůli švovým přídavkům (zatím šijeme podél začištěných okrajů látky), jako kvůli tomu, že látka z obchodu je často střižená do oblouku, a to hodně.

Já šila z plátna a jelikož se mají sešívat obdélníky, chtěla jsem mít obdélníky, ne šišky. A obdélník je tam, kudy vede nit.

Pokud se látka třepí, tak jako na obrázku, je třeba najít první "modrou" nit vlevo a odstranit vše, co je pod ní. To se udělá tak, že se vše postupně vytřepí a vytahá, nebo z látky opatrně tuto nit vytáhneme a podél vzniklé čáry zbytek odstřihneme. Nyní máme rovný okraj látky, se kterým můžeme pracovat.

Na šanžánu je to vidět báječně, s jednobarevnou tkaninou je to horší. Všimněte si, jak moc nakřivo to z obchodu může být, 10-15cm navíc je jistota. Stejný trik s vytažením nitě jsem potom použila i pro vyznačení linií, kde látku nastříhat.

Výsledný obdélník poté sešijeme dohromady, kdo má stroj, asi už bude vědět jak, kdo bude šít v ruce, pomůže mu tohle video:

Já jsem podle něj alespoň ručně začistila švy, které z většiny sice byly pojištěné z výroby, ale nelíbily se mi nitě z nich trčící (viz modrý okraj u obrázku výše).

Pro úplné začátečníky: nejdříve sešijeme k sobě části C a D a k nim poté B (ano, kousek přebývá) a A. Každý hotový šev řádně rozžehlíme:


... a případně začistíme. Pokud posloucháme Šotkovou a budeme sukni podšívat pro echt festovní výsledek, čeká nás práce dvakrát a pozor na to, že podšívka by měla být udělaná zrcadlově, pokud máte dva malé obdélníky z lícu vlevo, na podšívce by měly být z líce vpravo.

Pro geometricky pokročilé: ano, tato sukně se dá stejně dobře střihnout i z látky širší, bude jí potřeba méně. Pokud potřebujete pomoci s rozkresem, stačí říct.

Já jsem poslechla a sukni jsem šila ze dvou vrstev lnu a protože 3,5m látky není málo, natož dvakrát tolik, odtud to už moc nepřipomíná šití, ale spíš zápas s divým zvířetem. Ale o tom vám povím zase příště...

2 komentáře:

  1. Já kdybych vytáhl modrou nit, tak se mi to rozpadne celé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi připomíná...https://www.youtube.com/watch?v=1tVaMxyvjXA

      Vymazat