středa 20. července 2022

Až já budu velká, bude ze mě selka VII

 Dneska se dáme opět do šití krojové sukně, minule jsme zdárně ušili výchozí obdélník, dnes je třeba stvořit "nabírání", aby nám sukně seděla v pase. Tunýlek a šňůrka by na třech metrech látky nevypadaly dobře a historicky také nejsou správně. Sukně byla všitá do pasu napevno. Nejjednodušší způsob sdrhnutí - tedy látku prošít a nití nařasit, se též kvůli množství materiálu nehodí. Hádáte správně, na řadě jsou sklady. Po krátkém pátrání zjistíte, že jich existuje množství druhů. Viz:

V Čechách jsem objevila jen názvosloví pro plisé, potěšila mě ale existence firmy, která vám za snesitelnou cenu naskládá třeba právě sukni ke kroji (Domažlicko a další oblasti). Já jsem před časem investovala do sady starších spodniček a tak jsem se sklady inspirovala tam. Patrně jde o "knife pleats", obyčejné jednoduché skládání. Navzdory názvu pro něj najdete na YT množství tutoriálů, jak si práci usnadnit pomocí vidličky. Bohužel trik jak sklady tvořit přímo před patkou šicího stroje nebyl pro mě, neboť jsem potřebovala poněkud "hustší" rozložení. 
Sklady "na vidličku" pro šicí stroj a "moje"

Na řadu přišlo špendlení. S vidličkou se mi moc nedařilo, tak jsem si pomohla pravítkem. Pro sklady hluboké 3cm a vzdálené 0,5cm jsem udělala značku každých 6 a 6,5cm a složila. Tyto rozměry jsem vypočítala tak, aby mi složená látka vyšla okolo pasu + 60cm (přední panel) z celkových 350 je ponecháno bez skladů, s tunýlkem a stužkou na zavázání. To proto, že krojová sukně je skutečně vpředu rovná a nabíraná pouze na bocích a vzadu.

Moje špendlíky nebyly z tolika vrstev látky úplně nadšené a tak jsem látku průběžně prošívala nití, abych sklady pojistila na místě.

3m práce před sebou...

Výsledkem je nařasený, ale stále ještě obdélník. Připravila jsem si tedy vrchní okraje budoucího posledního švu, které jsem začistila na vzdálenost asi 15-20cm, aby vznikl rozparek. Když bylo hotovo, na konce skládané části jsem všila bavlněnou šňůrku, do šicího stroje vložila jehlu na denim a pas všila do pruhu lněného šanžánu, který mi zbyl. Sešitím posledního švu konečně vznikla sukně. (Vhodné video s postupem všití sukně do pasu např. zde)

Rozparek
Přední rovná část, zbytek nabíraný, zavazování se skryje pod fěrtoch
Jestli se teď těšíte na spodní lem a ozdobnou stuhu, tak vás musím zklamat. Výsledná sukně je tak těžká, že bez honzíků nebude držet tam, kde má. Podobně nešijte lem, pokud ještě nemáte spodničky, se kterými ji chcete nosit. Já spodničky už mám, ale šněrovačku s honzíky budu teprve šít. Ale jednu výhodu to má - protože si stuhu ještě zdobím ruční výšivkou, mám projekt, který se vejde do malé kapsy a zábavu, kterou tak můžu vzít na každou dovolenou  - a na výsledek nikdo nespěchá. Tady je malá ochutnávka:

A který koníček balíte na cesty vy?

2 komentáře:

  1. Křížovkářský slovník praví, že plisé je:
    látka textilní, záhyby tkanin, řasa na tkanině, řasení sukně, záhyb sežehlený, záhyby tkanin pravidelné, natrvalo sežehlené.
    Obdivuji tvoji šikovnost.
    Ale já si na dovolenou beru jen foťák, plavky a gastronomický bedekr.

    OdpovědětVymazat
  2. Já svoji šikovnost také obdivuji, stroj mám již dlouho, ale v životě z něj nevypadlo nic kloudného. Po posledních dvou letech civění do YT se to nějak zlepšilo, až tomu nemůžu věřit. Díky za tvůj foťák, snímky vždy stojí za to, já to s ním neumím a taky ho s sebou často neuvleču. Bedekr nezapomeň doplnit zažívací sodou (až napíšu o Chebu, budeš vědět proč :))

    OdpovědětVymazat