pátek 11. března 2022

Bubla, Dudla a Žabí muži

 Věřte, nevěřte, tohle není pohádka.

Žil byl v Plzni jeden stavitel. Vystudoval střední školu stavební, mmj. jako žák jednoho slavného architekta, se kterým později i spolupracoval. Ale nepohodli se, jejich přestřelka ohledně autorství vstupní brány na "První mezinárodní výstavu pro umění kuchařské a hostinství" roku 1904 proběhla dokonce v tisku. Těžko říct, zdali se "pouhý" stavitel chtěl přihřát ve světle architekta, nebo architekt nemohl překousnout nadání člověka se střední školou. Pravda je taková, že tento stavitel postavil v Plzni několik výjimečných domů období vrcholné secese, aniž by se k nim nějaký další študovaný architekt hlásil, stejně jako není známo, kdo řemeslně vyvedl jejich výzdobu. 

Ten stavitel se jmenoval Karel Bubla a jeho domy vás zaujmou, když přijedete vlakem na Jižní předměstí. Ten, co mám nejraději, vystavěl pak pro Václava a Růženu Dudlovy a fantastičtí žabí muži podpírají jeden z jeho balkonů. Dotáhli to dokonce i na obálku knihy, ze které čerpám moudra pro tenhle článek (viz výše). Zde je máte oba i celou fasádu domu, na které po přiblížení možná objevíte veverku, kachny, či trpaslíky věnující se vinařství...


 


A protože žabáci mají víceméně lidskou figuru ve zvláštní perspektivě a se zvláštními stíny, rozhodla jsem se ji vyšít. Ne, dělám si legraci, tohle všechno byly důvody, proč to neudělat. V životě jsem nenakreslila jedinou lidskou tvář, ani slušně vypadající ruku...tedy, ne že bych se o to někdy byť jen pokusila. Ale žabího muže jsem musela mít. Tady je, sice si není úplně podobný, ale vypadá celkem jako člověk. Dokonce i s poloviční bavlnkou se nakonec zadařilo.


Hned vedle stojí další dům z dílny Bublovy, který stojí za zmínku, jistě si všimnete jeho žebroví, ostříží oko potom na vrcholku rozpozná několik postav rytířů - dům se tak také jmenuje, U rytířů.


 Báječná je fotografie z knížky, kde to díky perspektivě vypadá, že za rytířem sedí mnohem větší osel, který se vysmívá jeho pyšnému postoji. Přitom osli sedí na nižších věžičkách vedle rytířů a jsou podobně velcí.

Ač je to k nevíře, 

osel haní rytíře. 

Toho to však nedráždí,

 už léta stojí na stráži 

nad tímto nádražím.

 

Dnes už se vám ulici tak pěkně vyfotit nepodaří, všude vedou troleje.

Ulice Hálkova

 

Ovšem toto nejsou všechny Bublovy domy v této ulici, ještě sem jistě zavítáme...


3 komentáře:

  1. Bubla a Dudla, - jsou ,,žabí muži,, !
    Když vylezou z vody tak ,,husí,, maj kůži !!

    . . . co sudů už vytáhli ze Orlíku !

    dí Bubla Džonn k Dudlovi, ku Pepýku :

    " Stále jsem nastydlý
    a co mám za to ?"

    " Furt kašlu !" řek´Dudla :

    "Serme jim na to !"

    Vylezli z vody a zimou se krčí
    . . . nadávají a voda z nich crčí !!

    OdpovědětVymazat
  2. Plzeň je má oblíbená, ale tento skvost jsem přehlédla, příště napravím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Takové vodní skřety neměl ani Tolkien 😎
    A já mám ve své sbírce pohlednici k té "První mezinárodní výstavě pro umění kuchařské a hostinství" roku 1904 - vyjevil jsem ji v článku: https://tlustjoch2.blogspot.com/2022/01/d011.html

    OdpovědětVymazat