pondělí 22. května 2023

Záhon na balkon

 Každý rok pěstuji na balkoně rajčata v kýblích a květnících. S nimi je ta potíž, že jsou kulaté, a prostor, kde by mohla být další zemina, se tak nevyužívá. Dlouho jsem hledala pěstební nádobu tvaru kvádru. Pokud není peněz na zbyt, tak na různé truhlíky, květináče a koryta rovnou zapomeňte. Už rok pošilhávám po řešení na stránkách https://www.levne-prepravky.cz. Konečně jsem se odhodlala a praštila do toho ve velkém stylu. Obětovala jsem ze svého balkonu plochu 80 x 60 cm a koupila krabici s plným dnem z polypropylenu 5 (určen pro jídelní provozy) a dvě proložky 40 x 60 cm k tomu. Za 460,- Kč mi vše přistálo až doma.

Aby mohl vzniknout záhon, potřebovala jsem ještě: 10l keramzitu, 6l perlitu, 120 l zahradního kompostu, granulované slepičince "dle chuti", a jednu vyšší PET lahev. To vyšlo na dalších cca 800,- Kč. Pro srovnání - pěstební nádoba o polovičním objemu vyjde na 1800,- Kč i více, a to bez zeminy.

Na dno přepravky jsem nasypala keramzit, překryla ho proložkami a využila naznačeného "otvoru" uprostřed, kam jsem zapasovala otočenou lahev bez dna. Dílo jsem zasypala hromadou kompostu se slepičinci na vyhnojení a perlitem na odlehčení. Madla jsem překryla kusem kartonu, aby se materiál nesypal ven.

Do nového záhonu hned zapadla 4 rajčata, která už úpěla v kelímcích příliš dlouho - 2 tyčková a 2 cherry, která mám vyzkoušená a osvědčená pro řídký růst listů (hned, jak jsem práci dokončila, došlo mi, že jsem zapomněla přidat dolomit). Před ně zkouším nově 1 balkonou papriku sladkou oranžovou, která by neměla vyrůst více, než 40cm. Do zástinu pak několik perill, které se vysemenily od loni samy, podobně jako 2 další jahodové špenáty. Ty ovšem nesou přesazení poněkud tragicky, takže z nich asi nic nebude. Trochu místa ještě zbylo, ale na salát je tu slunečno a afrikány jsem letos nezasela, uvidíme.

 Snad vše výše zmíněné zafunguje jako samozavlažovací záhon a rajčata ocení větší prostor pro růst. Já doufám ve větší výnos a možnost zasazení vícero různých rostlin. Kompost jsem zvolila po loňské dobré zkušenosti a protože, narozdíl od pěstebního substrátu, jednak obsahuje živiny a druhak neobsahuje rašelinu, jejíž těžba ničí přírodu. A jako na každém mém záhoně, nesmí chybět travní mulč.

A nejlepší zpráva nakonec, po úklidu se na balkon nakonec vejdeme - já i rajčata.



3 komentáře:

  1. Tak to je super nápad, někam si to musím uložit a příští rok vyzkoušet. Já se teda letos praštila přes kapsu a pořídila 3 vyvýšené dřevěné záhony 100x50x50 cm. Peněz jak želez, ale vypadají pěkně. Mám tam afrikány, mangold, kapustu, zelí, tyminán a keříčková rajčata. Je to můj druhý zahradnický pokus, tak uvidíme.
    Ať se daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tobě taky, není větší radost, než domácí úroda na talíři.

      Vymazat
  2. Skvělý nápad. Nechť je úroda bohatá.

    OdpovědětVymazat