pondělí 15. května 2023

Batman a čokoláda

 Mezi schopnosti správné supermatky patří "nemožné na počkání a zázraky do tří dnů", zejména pak v oboru narozeninových dortů. Ať už jde o rodinnou oslavu v sobotu, či oslavy např. v MŠ, bude se po vás chtít, aby dort vznikl během pracovního týdne, kdy už tak není času nazbyt.

Ano, dort se dá objednat, ale něco to stojí a nás mnogo, neustále něco slavíme, často s jednou větví rodiny a poté zase s druhou, pak zase s kamarády, někdy udělám dort i k svátku, nebo jen proto, že mám chuť. Zkrátka, "spektakulární zákusek" se po mně chce každou chvíli. 

A tak jsem nasbírala pár rad pro budoucí matky roku:

1. Natrénujte jeden druh korpusu tak, že ho upečete i poslepu. Já vsadila na obyčejný piškot, asi po šesti pokusech ho zvládnu během několika minut i bez vážení - jen je tedy třeba šlehač. Pro dobrodružství typu "peču dort v kotlíku nad ohněm" se bude hodit i základní těsto na bábovku z prdopeče.

2. Důkladně zkontrolujte zásoby a připravte si plán postupu, zvláště je třeba vzít v úvahu čas pečení a chlazení - korpus, krém. Pokud tyto vmáčknete do času, kdy děláte něco jiného, může vám čistý čas výroby základního dortu vyjít na 30-45 min. Pro srovnání - dort s extra výzdobou, kterou zkouším poprvé, vyjde na 3 - 5h, pokud jde víceméně hladce.

3. Náplň dortu. Ta nejsnazší a zároveň trvanlivá, je dobrá domácí zavařenina. Pokud budeme dort podávat nejpozději následující den, zvláště v létě potěší čerstvý krém - obyčejný měkký tvaroh rozmíchaný s trochou cukru, pro luxusnější dojem můžeme přidat mascarpone. Rozmícháno v misce do 3 minut... Natíráme na vrstvu zavařeniny, můžeme přidat lesní plody.

4. Vnějšek dortu si žádá obal poněkud fortelnější. Žloutkový krém je náročný, máslový nezdravý, fondán nechutný, marcipán praská a čokoláda stéká. Tak co si vybereš? Slyš můj trik: Do rozehřáté čokolády (vodní lázeň, nebo mikrovlnka) přihodíš tvaroh z vaničky. A to je všechno. Čím více tvarohu, tím bude krém lehčí, podobný termixu - při použití na povrchu vysychá a praská, ale dovnitř je v pořádku. V poměru 1:1 je vhodný i na povrch dortu, kde pomalu utuhne do polevovité konzistence, ale v klidu se s ním dá chvíli pracovat a vytvořit např. ozdobné okraje či tvary střičkou.

Okraj dortu namažu nožem, můžeme použít ozdobnou stěrku.

5. Dál už si holka poradíš, jestli to posypeš kokosem/ oříšky/ flitry/ jedlými květinami a ovocem, aby to vypadalo k světu.

Moje zadání znělo "Batman" a tak jsem vytiskla známé logo, položila ho pod pečící papír a na něj sáčkem s odstřiženou špičkou nacamrala rozehřátou čokoládu (asi 3 lžíce) a dala vychladit. do zbytku čokolády jsem přidala tvaroh a potřela okraje dortu. Pak jsem rozehřála čokoládu bílou a přidala do ní kurkumu (protože umělá barviva nene). Potřela jsem vršek dortu a vložila netopýří ozdobu, která se během chvilky nahřála a dotvarovala dle potřeby. Přidala jsem tvaroh i do druhé čokolády a oběma krémy pak ozdobila okraj (což na stejnobarevném pozadí nemělo úplně efekt). A tak jsme si vystačili bez barviv, stužovačů a podivných hmot.

PS. Sezona se blíží, víte, že jahody se perfektně hodí na spidermana? Tam jsem si loni pomohla trochou marcipánu (s kakaem). 


 


3 komentáře:

  1. Pěkné to máš a rady k nezaplacení. Mně se ještě odvědčilo přenechat zdobení na dětech. Zabaví se, mají radost a já to mám relativně bez práce.

    OdpovědětVymazat
  2. A jako vždy jsem se zapomněla deanonymizovat. To jsem byla já :-)

    OdpovědětVymazat