pondělí 29. května 2023

Dýně na jižním balkoně

O dýně na balkoně se pokouším již několikátým rokem. Loni jsem o svém boji sepsala hned několik článků.  Podle internetu je dýně bezúdržbová plodina, přesto s ní nemám valné výsledky. Povím vám proč.

Setbu provádím z oloupaných semen v březnu (aby s námi sazenice žily v interiéru pokud možno co nejkratší dobu), vzešlé rostliny přesazuji do větších, dobře vyhnojených květináčů. Na slunném okně uspokojivě rostou. S prvními slunnými odpoledni putují na balkon, aby se zocelily a o chladných nocích zase zpět.

Okolo "zmrzlých" už já i sazenice netrpělivě čekáme na přesazení do většího - na finální stanoviště. A pak to přijde, do týdne je 27°C, což na balkoně u vyhřáté omítky dělá ještě mnohem víc. Vyhladovělá sazenice, která se vzpamatovává ze šoku z přesazení dostane grilovačku. Ne, že by ji to zabilo, ale rostlina je oslabená. Pak stačí několik po sobě jdoucích teplých dní, vzduchem se začne šířit padlí a já můžu udělat dýním pápá.

Strategie na příští rok: Dýně přesadit do velkého včas a na noc je zakrýt např. velkou Pet lahví? A kdy je to včas? Samé otázky, ale jednou na to přijdu. A letos? Držte mi palce za několik chladných nocí a podmračených dní, třeba to zvládneme. Zvláště od této krasavice s trojnásobným květem by byla dýně jistě zajímavá...



2 komentáře:

  1. Chybami se člověk učí.
    Tak ať to příští rok vyjde.

    OdpovědětVymazat
  2. Držím palce, ať to příště vyjde. Já dala letos dýně přímo na kompost, který mi dovezl švagr. Uprostřed zahrady se vyjímá opravdu mega esteticky, ale strávit celý víkend jeho přesouváním na nějaké očím více skryté místo se mi prostě nechtělo. Snad ho překryjí ty dýně.

    OdpovědětVymazat