úterý 30. května 2023

Škrobení netopýra, aneb jak se generace žen otáčely v hrobě

 Pro různé folklorní i jiné akce mám nachystaný svůj Svéráz, než dokončím kroj. Dle akce ho můžu vzít v civilnější či folklornější variantě. S tou folklorní mám potom problém s pokrývkou hlavy, protože můj ježek s tím moc neladí. Šátek do letního parna taky nic moc.

A tak jsem vytáhla dlouhý pruh bílé bavlny, který jsme kdysi na tanečcích nosily jako turban. Zavázat ho dozadu a udělat mašli nebyl velký problém, teď ji jen donutit, aby držela tu správnou pozici...

Se škrobením nemám žádné zkušenosti, viděla jsem jen několik videí. V menším kastrůlku jsem ve vodě rozmíchala lžíci škrobu (a pak druhou, což bylo moc). Namočila jsem do toho mašlovité šosy a chvíli nechala. Škrob se ve vodě nerozpouští, po chvíli klesne ke dnu - rozuměj usadí se do všech záhybů. Naopak je třeba roztokem neustále míchat a škrobený materiál pokud možno rovnoměrně nasáknout a hned vyndat.

Látku jsem pořádně vyždímala a zkusila, co provede žehlička. V přeškrobené tkanině, jako mám já, vzniká po prvním doteku zapečená škrobová kaše na povrchu žehličky a lepivé sražené žmolky na látce, které přichytí veškerý prach, který se k nim dostane, když se je budete snažit setřít. Přes utěrku už to jde mnohem lépe, jen se tato čas od času přilepí a je potřeba ji odtrhnout. No, jsem ráda, že jsem to zkusila teď a ne za deset let, až bude hotová pravá vyšívaná holubička ke kroji. Budu to muset ještě potrénovat, teď už alespoň mám na čem.

Mašle se natužila jako čtvrtka, ale stalo se, čeho jsem se obávala, voda nasákla i do uzlu a ten tak byl zdrojem vzlínající vlhkosti - a mokrý škrob = měkký škrob. Musela jsem to rozvázat a rozžehlit do sucha. Znovunavázaná mašle už nikdy není co dřív. Kdo navíc někdy vázal třeba dárek, ví, že klasická mašle není symetrická. Jedno "ucho" mi pěkně drželo, zato druhé kdesi plápolalo a ještě bylo o kousek větší. No, pěkně jsem si ho přichytila k hlavince dvěma stehy a krasavice jak z krabičky od kakaa* je na světě. Holubičku to sice připomíná jen z daleka, ale pořád lepší, než moje současná Elvisovská vlna.

* V Holandsku nosí na hlavě něco úplně jiného než mašli, možná ani na tom kakau nebyla, ale já si ji tam pamatuju.

1 komentář: