neděle 12. června 2022

Řezačka, pilatka a roubování


 V naší zahradě roste vedle sebe planá a okrasná růže. Až nedávno mi při čtení nějakého článku došlo, že jde o jednu rostlinu. Planá část je tzv. "vlk", který vyrašil z podnože, na kterou je okrasná růže roubovaná. Ten se má hned v počátku zaříznout, to ale v naší roky zanedbávané zahradě nikdo neudělal.

Ale i taková planá růže může být k něčemu dobrá, třeba když vás navštíví včela řezačka (nesprávný překlad, česky včela čalounice), která vám udělá z růže řešeto, naštěstí preferuje právě tu planou. Škoda není veliká, pršelo, všechno bují, a o týden později už není nic vidět.

Úplně jiný příběh ale čteme na kakostu. Z okna jsem si libovala, jak pěkně vyrostl, z blízka jsem zjistila, že je na hadry. Po delším hledání jsem dospěla k názoru, že by mohlo jít o housenky pilatky habrové, anglicky geranium sawfly. Ta je v našich končinách vzácná, soudě podle toho, že o ní na českém internetu nelze celkem nic najít. A na těch anglických také prosí, ať ji necháme být. Housenka je dlouhá asi 15mm, má béžovou hlavu a na hřbetě sametový pás, který je za hlavou modrozelený a na těle hnědobéžový, spodní část těla je průhledně bílá. Housenky jsou plaché, při malém otřesu z rostlin opadávají, stočí se do klubíčka a vydrží delší dobu nehybné, moc legrace s nimi není.


Bohužel, na focení takhle malých potvor nemám objektiv.


2 komentáře:

  1. Tak jsem se na pilatky (na jejich housenky) kouknul do "Zoologie" od Dr. O.Schmeila: "svinují se totiž hlemýžďovitě, nebo zdvihají zadní část těla na způsob otazníku do výše a pohybujíce jí dle taktu, snaží se zaplašiti nebezpečné lumky."

    OdpovědětVymazat