sobota 23. dubna 2022

Blackwork rebelion

 Blackwork neboli černá práce je název dalšího druhu výšivky, který se zpravidla vyšívá kontrastní nití, tradiční je černá na bílé, objevuje se i modrá a červená na bílé. K vyšívání se používají voskované hedvábné nitě a vyšívá se na lněný podklad, neboť jde původně o geometrickou výšivku na počítané niti. Tento styl pochází od Mameluků z cca 9. stol., obchodními stezkami doputoval do Evropy, velké oblibě se potom těšil zejména v 16. stol v Británii, ať už v původní geometrické formě, či ve formě "volnější".


Výšivky v malbě perfektně zachytil Hans Holbein mladší, na jeho počest je pojmenován jeden ze stehů, který se pro černou výšivku používá.

Více o historii a srozumitelný návod pro začátečníky získáte zde:


 I já jsem ji samozřejmě musela zkusit. Přemýšlela jsem, kterou z mých vycházek by se dalo tímto stylem ztvárnit, až mi padlo oko na jednu z fotografií z návštěvy Západočeského musea. Krásné vitrážové okno, které k černé výšivce přímo vybízí.


Tato okna se nacházejí v prvním poschodí nad odpočívadlem, jsou přístupná všem návštěvníkům, podobně jako zdobený strop s rokem dokončení stavby musea.

Spojila jsem výše uvedené motivy a po třech, čtyřech hodinkách se čtverečkovaným papírem byl grafický návrh na světě. Šlo by to i rychleji, kdybych neúpěla pod covidem a nemusela hlavní mřížku třikrát překreslovat.

 Ptáte se, jestli to zase vyšívám na černý samet? Ano. A ptáte se, jak vyšívám na počítané niti, když ji nemám? Zkusila jsem techniku "šij to na papír".

Již delší dobu mám výšivku rozpracovanou, řekněme, že motiv okna není zrovna typický vzor pro blackwork a musí se u něj přemýšlet, jak ho Holbeinovým stehem vyplnit...a mě to nebaví. Proto vás s výsledkem budu ještě chvilku napínat, sama jsem zvědavá, co mi pod papírem vznikne...


3 komentáře:

  1. Gůglil jsem si toho Holbeina, ale i tak to pro mne zůstává španělskou vesnicí: Vedle stehů křížkových přicházejí velmi často rozmanité stehy čárkové a sice jako doplněk na vzorech vrkůčkových a jednoduchých křížkových, anebo tvoří vzory samostatné na líci a na rubu stejné, v kterémžto případě se jim říká »stehové kvítky« (či moderně: Holbeinova technika). Sem náležejí též různé řetázky. (https://www.nulk.cz/ek-obsah/narvystava/html/kniha/texty/nv-0316.htm).
    Ale jsem strašně zvědaff, jak se ti dílo podaří.

    OdpovědětVymazat
  2. Nojo, to je zas někdo chytrej jak rádio, ale napsat odborný text, aby to bylo k pochopení, to je kumšt. Helbein není žádná věda, rovně tam a zpátky tak, aby se vyplnily mezery mezi stehy, nic víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná časem bude ke stažení nějaká apka do mobilu.

      Vymazat