pátek 18. února 2022

Únorová zahrádka II - pryč s roštím

 

O tom, že letos žádné větší prořezávky v zahrádce nechystám, už jsem psala. Ale udělalo se tak pěkně, že jsem poprvé popadla zahradní náčiní a vyrazila do terénu. Pár nehezkých suchých stonků ke zkrácení se přecijen našlo. 

Zastřihla jsem k zemi meduňku, mátu a estragon, kterým už raší nové výhony, majoránku, která zůstala zelená, jsem zkrátila asi na 5cm, nechci otrhávat úrodu z dvoumetrových suchých stonků. Odstranila jsem loňské listy pivoňek, aster a našla jeden zapomenutý zlatobýl (pozor, je to invazní rostlina a jeho šíření je trestné, proto ho většinou zastřihuji hned po odkvětu, než vytvoří množství vzduchem unášených semen).

Zatlačila jsem do půdy rostliny vytažené mrazem (např. jahodníky) a přihrnula rozchodník, kterému někdo sežral kořeny, což mu naštěstí příliš nevadilo a rozhodl se statečně zakořenit ze zbytku popadaného na zem.

Suché listí různých "travinovitých" rostlin jako jsou denivky a kosatce nechávám na zemi v klidu tlít, podobně jako travní mulč, odstranila jsem pouze hromádky spadaného listí, které se tvářily, že by v nich mohlo být až příliš živo.

Kdo má na zahrádce alespoň malou bergénii, teď je ten správný čas porozhlédnout se po starých spadaných fermentovaných listech, je z nich celkem slušný černý čaj. Pije se v Mongolsku a možná i jinde, vzhledem k tomu, že bergénie tvoří hustý podrost severských lesů.

Příroda se rozhodla také uklidit, bouře Dudley tu od včera divě řádí, od rána slyšíme z okolí motorové pily hasičů, kteří odklízejí poničené stromy. Až se zbavím rýmičky, tak to nafotím. Doufám, že se nikomu nic nestalo.

9 komentářů:

  1. Zaujala mě majoránka, pěstuji jen jednoletku, jaké máš zkušenosti s trvalkou?

    OdpovědětVymazat
  2. Já zahrádku nemám, ale jsem ráda, že už je počasí trochu lepší, ale obávám se, že mrazy ještě přeci jen přijdou... O bergénii jsem neslyšela, ani nevím, že se z ní dá udělat čaj!

    OdpovědětVymazat
  3. Majoránka je nazmar, vykopala jsem ji maličkou kdesi pod keřem a teď má asi metr a to ji neustále sbírám.
    Čaj se dá udělat z kde čeho, tenhle mi zrovna přišel chutný, přesto, že je vlastně z "odpadu".

    OdpovědětVymazat
  4. Já ráno zastřihl avokádo.
    Hnalo moc do výšky.
    Dneska jsem si dal v kočičí kavárně quesadillu a byl k ná salát z polníčku.
    Zkoušela jsi ho někdy pěstovat?

    OdpovědětVymazat
  5. Zkoušela loni v truhlíku, ale vzešly jen tři, asi mám na ně moc úžeh, saláty mi nejdou, jen rukola - tedy u nás sehnatelná roketa.

    OdpovědětVymazat
  6. Pivoňkové listy vždycky ostříhám tak na 10 cm už na podzim, jak začnou chřadnout a položím všechno na záhon jako krytí. Moje maminka to dělávala léta a já už také deset let. Jak lezou nové puky, dají se staré stonky jen vytáhnout. Pivoňky mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás s podzimem zavládla rýmička...a máme ji tak nějak doteď, a spoustu restů k tomu.

      Vymazat
  7. S jakým potěšením o zahrádce alespoň čtu. U nás na Vysočině ještě leží místy sníh, na první lístečky krokusů a tulipánů a celkově zahradničení si nejspíš ještě chvilku počkám. :)

    OdpovědětVymazat