neděle 20. února 2022

Kdo vyšíval, nehřešil - pouze do neděle!

 Nejen Plzenští, zvu vás do Západočeského musea na výstavu liturgických oděvů od českých šlechtičen.

Minulé úterý jsem absolvovala komentovanou prohlídku, která byla o historii vystavených exponátů, toto úterý by měla být od 16h přednáška údajně snad o vzornících výšivky.

Jak jsem pochopila, informace z komentované prohlídky už se nikde nedozvíte, proto připisuji krátké shrnutí z toho, co mi utkvělo, neboť to byly informace zajímavé. 

Že výšivka byla činnost ctnostná, která zabavila na spoustu hodin, to je všem asi jasné. Proč se ale toliko šlechtičen dalo na výrobu liturgických oděvů? Jedná se totiž o oděv posvěcený, náležející bohu, o oděv o který je pečováno s velikou péčí a který nemůže být jen tak vyhozen a zničen (pokud už není opravdu "na hadry"). Jedná se tedy o způsob, jak zachovat např. látku ze svých svatebních šatů, či křtu dítěte, na dlouhé časy. A o "nesmrtelnost" se lidé snaží už od Gilgameše.

Výšivka s šupinami
Na výstavě spatříte roucha zdobená různými technikami, od zlatých dracounů po rybí šupiny,  doklad o účasti šlechtičny na práci většinou tvoří rodový erb v zadní dolní části roucha. Občas je možno najít i nějakou tu zakódovanou zprávu, jako např. růžičky od Marie Terezie, kde dvě spodní u erbu symbolizují ji a manžela, dvanáct růží výše její žijící děti a čtyři další nahoře u kříže ty zemřelé.

Sledovat také můžete, kdo poslušně tvořil doporučený křížový motiv a kdo se raději rozjel "v květech" - např. v baroku. I když nevyšíváte, je to práce krásná na pohled, neváhejte a přijďte, stojí to jen 60Kč a již v neděli výstava končí.

Přidávám detaily z výstavy:

Kasule od Marie Terezie


Příklad kresby jehlou


Zlaté dracouny

Výšivka přes podložku (papír)

Výšivka žinylkou

Výšivka poctivě vystřižená a znovu přišitá modrou nití.


3 komentáře:

  1. Škoda, že to mám tak daleko. Výšivky všeho druhu mám ráda. Sama jsem sice vyšívala výřezovou výšivku v počítané niti, moje maminka zase Richelieu, ale všechny techniky ráda obdivuji. A pokud je to na oděvech, musí to být nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to snad zítra zvládnu ještě pofotit, minule se přednáška protáhla až za zavírací dobu musea a už jsem pak nic nestihla, tak to pak přidám do tohoto článku. Ale že mi sem chodí takoví odborníci, to se pak budu stydět sem dát ty svoje vlastní křivule...

      Vymazat
  2. Já znám jen pojem "ažura" a to ještě jen z křížovek. 😊

    OdpovědětVymazat