středa 31. srpna 2022

Já chtěl odpověď na svoje otázky

 ...Můj Darmoděj
vagabund osudů a lásek
jenž prochází všemi sny
ale dnům vyhýbá se
můj Darmoděj krásné zlo
jed má pod jazykem
když prodává po domech
jehly se slovníkem...

(Jaromír Nohavica)

 Nebyly to úplně jehly, ale rovnou pletací stroj, bezesné noci z něj ale byly i tak. Jak jsem psala v jednom z minulých článků, posedlo mě pletení punčoch/ponožek. Většinou, když objevím něco nového, dlouho přešlapuji, protože je k tomu často třeba nějaké investice. A protože jsem kolenovrt, obvykle to rozchodím, nebo najdu odpovědi na YT.

Pletací hračička Sentro v miniverzi však zase tolik nestojí a tak jsem ji objednala, dorazila obratem. Potřebovala jsem vědět, jestli se na ní dá reprodukovat pletací postup ze zmíněného starožitného pletacího stroje. Kdo se v tom trochu vyzná, všiml si hned, že plastovka nemá funkci "podrž oka a nepleť je" a taky z ní nelze jednotlivé háčky vyndat. Stroj plete kontinuálně oběma směry...což, jak po chvíli člověk zjistí, v překladu znamená, že nesmíte couvat. To může být poněkud prekérní, když vám uteče oko.

Dva týdny jsem se svíjela nad teorií, dva dny pak intenzivně nad praxí. Výsledek: jde to. Pokud si různě pomůžete zavěšením ok na vedlejší přízi, značkami a titěrnou prací s jehlou a háčkem při nahazování a přehazování ok, můžete na Sentru uplést kontinuální prakticky bezešvou ponožku. (žádnou část jsem nepletla mimo strojek). Kdybych chtěla někomu zařídit peklo, nechám ho tyto plést. 


 

Strojek je trochu vrtkavý a ty nervy, že vám ve druhé polovině ponožky uteče oko... Z části je to samozřejmě také dáno tím, že v tom nemám praxi, přecijen točit kličkou, hlídat pnutí příze, kontrolovat háčky, počítat řady, nahazovat oka, odmotávat klubko...to je najednou trochu moc. Taky si můžete všimnout, že mám v ponožce stále ještě pomocné nitě - bojím se totiž, co se stane po vyndání. 

Ale ano, v principu to jde. Kdyby byl někdo podobně šílený, mašinku i přízi (sierra multicolor) seženete zde. Zanedlouho asi přidám návod a zatím budu motat něco jednoduššího, protože ponožky už nechci ani vidět. Devadesátky jsou zase v módě a pletená čelenka s překřížením vpředu je ten správný začátečnický projekt pro tento stroj - a já potřebuju odmotat kus příze, abych se zase dostala k modré, ať mám ty fusekle alespoň podobné...

A vy? Už zbrojíte na zimu?

1 komentář:

  1. Já si hodlám pořídit čepici z And - Ručně pletená jednostranná čepice ze 100% lamí vlny alpaka. Čepice je z ostrova Taquile na jezeře Titicaca, kde pletou jenom muži (ženy se věnují tkaní).

    OdpovědětVymazat