úterý 7. září 2021

Poklady pozdního léta

 Při procházce mlžným ránem jsem nasbírala plný košík zásob do spíže i pro potěchu oka.Vy můžete taky, i když bydlíte třeba na sídlišti.

Pláňata naleznete snad všude, stromy se sklání pod jejich vahou. Když jim pomůžete a vezmete si sem tam jablíčko, zbyde jim dost síly, aby na podzim z těch ostatních dorostla jablka slušné velikosti. Ano, jsou malá a občas kropenatá, ale máme dnes různé pomocníky, díky kterým budete mít štrúdl či mošt v cuku letu. A nezapomeňte při sběru ochutnávat, ať poznáte, kde rostou jablka letní, která jsou dobrá a sladká již teď.

Podobně černé bezy najdete jak v ulicích, tak ve volné přírodě. Na internetu je množství receptů, jak z nich připravit džemy, povidla, víno i likéry. Bezinky zpracujte hned po sběru, pochopitelně nejsou ničím ošetřené a ve větší vrstvě se snadno zapaří a zplesniví. Ať už vyberete jakýkoliv recept, nezapomínejte, bezinky mají trochu pachuť a proto se v receptech objevuje skořice, hřebíček, či v likéru několik lžic černé kávy. 

Já jsem pro úsporu práce vyrobila sirup z bezinek a jablek, ovoce jsem prohnala odšťavňovačem. A nebyl to špatný nápad.

Příště asi zkusím bezinkové víno s droždím, které se jen nechá v teple stát a potom slije, bez složitostí s kvasnou zátkou...

Do vázy jsem nakonec natrhala několik větviček brslenu evropského, jehož tobolkám i po uschnutí vydrží krásná růžovočervená barva. I u vás jistě dozrávají hlohy nebo alespoň šípky, kterými si můžete udělat radost.

Žádné komentáře:

Okomentovat