neděle 30. dubna 2023

Projekt baborák - O nitích III

 Dneska se podíváme, jaké nitě se mi nakonec podařilo sehnat. Než jsem začala shánět přadlenu, pokusila jsem se zjistit, jaké nejtenčí nitě jsem schopná sehnat. Po opravdu dlouhé rešerši, kdy člověk musí otevřít tisíce stránek, protože prodejce např. nenapíše do názvu zboží materiál nitě, ale schovává ho kdesi dole, jsem nakonec vybrala nitě asi o třetinu těžší, bavlněné, 16,5x2 tex a mercerované (ve zkratce s hedvábným leskem). To je pro mě ještě snesitelná chyba.

Pohlédla jsem na obrázek, pohlédla jsem na vzorník a držela si palce, že to bude ta správná červená (odstín 3995). Stejně to byla jediná, které bylo v zásobě dostatečné množství, vzala jsem všech 11 000 yardů. (69,- za 914m)

Když nitě dorazily, byla jsem příjemně překvapená, jak jsem se hezky trefila. Navíc jsou vyráběné v Řecku, žádná Čína.


 

Porovnej shodu
Na ozdobné pruhy bych ráda použila žluté hedvábí a bílou a zelenou viskozu. Hedvábí je nejen drahé, ale ve žluté barvě se shání velice obtížně. To pěkné, vyšívací, ve správném odstínu bohužel v Sartoru nemají. Tak jsem matně vzpomněla, že existují také hedvábné šicí nitě, normálně na špulkách. Ve správné síle (9,4*3 tex) je vyrábí firma Amann pod názvem Amanda.  Prošla jsem celý internet, abych se vrátila do Sartoru, který jako jediný prodává žlutý odstín této nitě. Bohužel dvakrát dráž (50,- za 50m), než ostatní obchody, a ještě by se mi více hodil odstín 0115 než 0118, ale co nedělám.  Mám v zásobě ještě jeden ďábelský plán - žluté hedvábí, mnohem silnější, za stejnou cenu za m, jsem sehnala i na Fleru. Budu je kombinovat. Zlaté pruhy tak získají plastický a luxusní vzhled. Ať je to vidět, když už za to platím. Tenčí nitě použiji na vypracování "žebříčků" ve vzorech.

Viskoza se v potřebné síle prodává pro strojovou výšivku, široký výběr barev např. zde.  Aby byla silou podobná červené niti, vybírám 120d/2. Kde d značí jednotku denier, počet gramů na 9000 metrů délky niti. Narozdíl od tex a Dtex, které udávají hodnotu na 1000 resp. 10 000 m.  Po přepočtu cca 13,3x2 tex, jen o malinko slabší, tak jako ve skutečném baboráku. Vybrala jsem odstíny 1181 bílá a 1343, 1284 zelená. S cenou 43,-Kč za 1000m se zde člověk může vyřádit.

A osnovu? Tu, až budu mít stav v ruce, abych měla představu, jaké budou "ztráty".

1 komentář: