středa 26. dubna 2023

Projekt baborák - O nitích II

 Minule jsem při svých tkalcovských výpočtech narazila na problém s nitěmi. Ještě si to trochu rozebereme.

Při dostatečném zvětšení je na obrázcích možné pozorovat, že použité nitě nejsou skané, tj. smotané z vícero pramenů. 

Takové dnes v obchodě snadno neseženeme, díky strojům si můžeme dovolit vyrábět stáčené nitě i velmi malé síly - mají totiž větší pevnost.

V popisu síly nitě snadno poznáme, jak je vyrobená, např. 20x2 tex značí nit stočenou ze dvou neskaných nití o síle 20 tex.

Další parametry, které se ale v běžné galanterii, ani na obalu nedozvíte, jsou, kterým směrem jsou nitě stáčené, či kolik mají zákrutů na jednotku délky. Je to celá věda. Např. tkanina, ve které jsou nitě osnovy a útku stáčené opačným směrem více splývá. Směr stáčení vidíme vlastním okem. Zatím jsem se v tom hlouběji nerýpala a myslela jsem si, že silně převažuje jeden směr stáčení nití, nicméně jsem namátkou sáhla do zásob a obě viskózové příze, které mám, jsou stáčené opačným směrem, než ostatní bavlněné. Asi je v tom nějaký systém.

Co se týče vzhledu, čím více zákrutů a čím více pramenů, tím se příze může jevit matnější. I to by mohlo mít na výsledný baborák vliv. Jak jsem to nakonec vyřešila? To se dozvíte zase příště.

 

 


1 komentář: