úterý 21. prosince 2021

Vermikompost n°9: Hospodáři štědrovku...

 ...kravám po výslužce;

kohoutovi česneku,

hrachu jeho družce. 

(K.J. Erben)


Ano, o Vánocích myslíme nejen na své přátele v podobě lidské, ale i té zvířecí.  Chladné období klade na organismus zvýšenou zátěž a zimní zahuštění srsti vyžaduje dostatek vitaminů a minerálů.

To zrovna není úplně případ mých "mazlíčků", ale jak je krmím, ukázat mohu. Žížaly mám schované v garáži, kde se drží stálá teplota nad nulou a je tam tma, což jim vyhovuje. Potravu dostávají přibližně jednou za týden až čtrnáct dní, jsou toho asi dvě hrsti. Kompost pracuje asi 5 měsíců, 3l nádoba je zaplněná asi do poloviny. Degradovaný materiál se hodně smrskne.


 Krmím zbytky zeleniny z kuchyně, nejčastěji jsou to slupky brambor, mrkve, petržele, celeru a suché slupky cibule, jádřince paprik. Zeleninu nasekám ve starém mixeru na jemno, pokud vím, že nebudu krmit delší dobu, přidám ještě druhou vrstvu nesekaných slupek, bez plísní dlouho vydrží mrkev, petržel a batát.

Občas je údajně dobré přidat i vápník, já jsem při založení kompostu přidala asi lžíci vápnitého dolomitu, teď, skoro po půl roce, jsem v hmoždíři nadrtila vaječnou skořápku, přesila ji přes jemné sítko a přidala k potravě. Tento krok vynechejte, pokud chováte žížalu kalifornskou, ta má na tak tvrdou stravu příliš fajnové trávení.

Kompost jsem zatím nijak nevlhčila, v zelenině je vody dostatek.

Vzpomeňte i vy na své zvířecí přátele a trochu jim přilepšete....

Žádné komentáře:

Okomentovat