čtvrtek 9. května 2024

Šijeme šněrovačku k plzeňskému kroji 1/2

Pokud byste chtěli podle tohoto návodu šít, nejdříve si přečtěte obě části, práce v textu nemusí být popsána zcela chronologicky, neváhejte se na cokoliv zeptat. Jsem šicí začátečník, když jsem to zvládla já, zvládnete to taky. Velkou část prací jsem zde dělala poprvé v životě.

 Jak ušít šněrovačku mi vrtalo hlavou asi rok. Věděla jsem, že tajemství se skrývá ve videu od Morgan. A potom mi jednoho dne došlo, že to vlastně bude docela snadné, šněrovačka se skládá z celých tří kusů, které jsou navíc sešité rovně a jednoduše můžu využít třetí metodu.

Bez jakéhokoli čtení jsem sedla, vystřihla střih ze starého povlečení (nezapomeň na přídavky!), vyzkoušela, že celkem sedí a šla jsem na podšívku. Šotková doporučuje bavlněný kartoun, já jsem v sekáči objevila pěknou sukni z pevné látky, tak jsem ji použila. Potom jsem se vrhla na brokát. Spodní okraj mi vyšel na pevný lem, tak jsem ho zatím nestříhala a ostatní okraje jsem ihned po vystřižení obroubila zubatým stehem, protože brokát je mrcha zlá.

Potom jsem podšívku i brokát sešila v bočních švech a rozžehlila. Jednotlivé vrstvy jsem položila na sebe: podšívku, pak brokát líc na líc, ruby ven a úplně nahoru vzor z povlečení, na které jsem obkreslila pečlivě celý střih. Tahle vrstva poslouží jako ochrana brokátu před kosticemi. Vrstvy jsem sešpendlila k sobě a sešila podle postranních a horního okraje. Odstřihla jsem přebytečné přídavky, obstřihla rohy pod úhlem 45° a nastřihla v oblých částech. Nakonec jsem šněrovačku otočila na líc, rohy vytvarovala pomocí špičatého konce štětce.

Podšívka, brokát a "mezivrstva"
 

Nesežehlené ramínko
Pokud člověk zvládne šít na stroji dle předkreslené čáry, už teď to vypadá dobře, ale je to trochu bachraté. Proto výsledek opět přežehlíme, přičemž dbáme, aby nám při okraji nevyčnívala podšívka, zvláště, pokud je z kontrastní látky. Žehličkou se dá upravit ledasjaká chybka. A teď (již potřetí) tvar šněrovačky projedeme na stroji znovu, co nejtěsněji k okraji. Zafixujeme tak, co jsem právě nažehlili a dodáme profesionální vzhled. Anglicky se tomu říká top stitch, česky snad vrchní steh?

 

 

Ramínko s vrchním stehem
Teď přichází na řadu spodní okraj a tady si musíme dát pozor. Na brokát jsem překreslila střih a můžeme stříhat bez přídavku - AŽ NA prodloužení zadního dílu, kde musíme přídavek zleva a zprava nechat. Brokát opět dle potřeby obroubíme a nyní našijeme koženou lemovku. (pozor, nešijeme podšívku). Celý postup samozřejmě můžeme provést již před sešitím s ostatními vrstvami, ale otáčením na líc se může nějaký ten milimetr ztratit, tak raději střih porovnám po otočení, aby to sedělo.

Co dál, si povíme zase příště...


Žádné komentáře:

Okomentovat