úterý 7. května 2024

Repas botníku IV - moření s mořidlem

Pokračujeme v repasu retro botníku. Povrchová úprava dřeva je dle konečného vzhledu dvojí - buď dřevo necháme vyniknout, nebo ho naopak nátěrem zcela zakryjeme. Moje snaha je nechat vyniknout části dřevěné a pochopitelně zakrýt dřevotřísku. Broušení odhalilo patrně smrkové dřevo (nijak zázračné kvality) a bukovou dýhu. Tyto bych potřebovala sjednotit nejlépe do tónu "zlatý dub". Zbytek na bílo.

Na dřevěné části jsem pořídila mořidlo v příslušném odstínu na bázi lihu. Existuje i na bázi vodní, i je levnější, ale brala jsem, co zrovna bylo na krámě. Do mořidla namočíme molitanovou houbičku a namočíme rovnoměrně celou barvenou plochu najednou. Přebytek setřeme bavlněným hadříkem. Mořidlo odhalí, kde zůstala barva, kde je dřevo hrubě zbroušeno, nebo třeba jako tady - zbytky lepidla:

To není žádná tragedie, jen musíme ještě brousit. Pro nejlepší výsledek je dobré povrchy zbrousit co nejjemnějším zrnem a nakonec se mi osvědčilo nábytek doslova vyleštit bavlněným hadříkem. Také existuje primer, který uzavře póry povrchu, pro jednolitý vzhled. Ale ten jsem po ruce neměla. Nakonec se mi snad podařilo vše odbrousit a plus minus namořit v rámci možností a kvality daného dřeva. Bukové šuplíky jsou stále o něco oranžovější, ale s tím se moc udělat nedá. Nakonec jsem povrch ošetřila domácí voskovou politurou.



1 komentář:

  1. I diamanty se musí vybrousit.
    Pěkné to máš.
    Jsem rád, že zase publikuješ.

    OdpovědětVymazat