pondělí 20. února 2023

O kroji, internetu a masopustu

Možná používáte k vyhledávání na internetu Google a možná jste si jako já všimli, že jeho vyhledávání úplně tak nefunguje, resp. že na jiných zařízeních dostanete různé výsledky a je vám tak část internetu zapřena. O tom proč a a jak se teď ale bavit nebudeme. Chci si sem jen odložit jeden dlouho ztracený článek, který mi zmizel z vyhledávání, a když jsem kvůli poruše pracovala v jiném systému, zase se našel.

 https://plzen.rozhlas.cz/plzensky-kroj-kabatek-z-bileho-sukna-8708784

Díky němu můžu svůj kabátek ke kroji považovat za akurátní, neboť mezi lety 1812-1830 se údajně nosil kabátek bělavý, ne úplně bílý. Hurá.

Kabátek jsem o víkendu vyzkoušela v masopustním průvodu, který pořádá místní spolek Mladina a který se v programech vždy objevuje později, než ostatní akce. Nevím proč.




Spálení "Bakusa"

Akce byla vydařená, nechyběly tradiční (ověřeno dle publikace Masopust na Plzeňsku z r. 1913) masopustní maškary jako koník, koza, bába s nůší, medvěd aj. Hrála pěkná muzika, Mladina tančila, co jim dech stačil.

Počasí bylo divoké, když jsme stáli před kostelem, fouklo tak, že se jeden potomek odkutálel v kotrmelcích, ale nakonec se umoudřilo. Bála jsem se, abych v kroji nezmrzla, ale nakonec mi bylo v kabátku dokonce horko. Bohužel nemám jedinou slušnou fotku, třeba se časem najdu někde na internetu. Kabátek dostal několik pochval, takže jsem měla radost. Pod něj jsem si vzala jen svérázové šaty a z kusu brokátu, co jsem kdysi ulovila ve slevě, jsem si udělala malý "fěrtůšek" a "kalunky" s veselou výšivkou.


Na hlavu jsem dala jednobarevný červený šátek "na babku", příště musím vytáhnout i nějaká malovátka, protože po zimě je člověk vyblitý a fakt vypadá jako babka. Celkově jsem s kostýmem spokojená, při 8°C mi nebylo zima, ani nebylo nic nepohodlné, šátky nebylo třeba upravovat, boty netlačily, v klidu se tak dá vydržet celý den. Tedy za rok zase.


Chodívá Masopust i u vás?



1 komentář:

  1. Zkus vyhledávač DuckDuckGo (viz https://www.napocitaci.cz/33/webovy-prohlizec-duckduckgo-uniqueidgOkE4NvrWuNY54vrLeM673LDfs9gDYdc9mbKTrAPMMA/)
    Není kachna jako kachna.

    OdpovědětVymazat