středa 8. března 2023

Naše lidové kroje (Blažena Šotková) - recenze knihy

 

Jedná se o celou sérii sešitů v měkké vazbě, každý z nich je zaměřen na jinou krojovou oblast.

 Práce pocházejí z doby cca 100 let po odložení kroje, autorka je však ceněna pro svou etnografickou činnost. Ve svých příručkách nabízí srozumitelný návod k obnově kroje, který podkládá historickými nálezy. Popisuje původní materiály a navrhuje dobové ekvivalenty.

Kroje ilustruje na fotografiích částí i celků, doplňuje vlastními náčrtky. Nedocenitelnou součástí sešitů je potom střihová příloha, která umožňuje oděvy nejen vyhotovit, ale i ozdobit, neboť Šotková na papír zachytila i motivy výšivek aj.

Tato příručka zajišťuje určitou konzistenci při obnově, neboť pokyny jsou dosti přesné. Pokud pracujete jako jednotlivec, využijte její motivy (třeba přeskupené), určitě brzy narazíte na "sesterský" kousek a v kraji tak nebudete vybočovat.

Pokud šít nechcete, je knížečka pěkným a srozumitelným úvodem do krojového názvosloví vaší oblasti.

Kdyby nebyla v antikvariátech tak drahá, pořídila bych si ji o domů. POZOR, při nákupu z druhé ruky si ověřte, kolik který sešit má obsahovat střihových příloh a zda jsou skutečně přiloženy.

Máte-li průkazku do knihovny, knížky si můžete přečíst online v Národní digitální knihovně.


3 komentáře:

  1. Já někde doma (nebo u rodičů) mám Kroje od Zíbrta - viz https://books.google.cz/books/about/D%C4%9Bjiny_kroje_v_zem%C3%ADch_%C4%8Desk%C3%BDch_Z%C3%ADbrt.html?id=yPPhAAAAMAAJ&redir_esc=y

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si je stáhla online a už je mám taky rozečtené....

      Vymazat
  2. Do šití krojů se asi nikdy pouštět nebudu. Jednou jsem šila roušku a zjistila jsem, že to není práce pro mě. :-) Ale někdy by nebylo na škodu si o krojích něco přečíst.

    OdpovědětVymazat