čtvrtek 6. října 2022

Rozloučení...

 Říkáte si asi, kam jsem zmizela. Padla na mě rýmička a nechtěla odejít a pak, když už jsem chrchlala jenom trochu, bylo potřeba dohnat všechno to, co mezitím uteklo. Trvalo to dlouhé tři týdny, ale jsem zpět a konečně snad bude čas na koníčky a volnočasové aktivity.

S čím že se tedy budeme loučit? S letní sezonou, která je pasé jako klobouky. Znát je to zvláště v balkonové zahrádce. Někomu možná ještě parapety zdobí vodopády petunií, to ale není případ mých letošních košťat. Většina rostlin v truhlících už svůj životní cyklus skončila, dnes přestanu vkládat naději do podzimního slunce a sklidím poslední tři rajčata. Dojdou v teple domova, narozdíl od rajčat přemrzlých, která už nezachrání nic.

Ani na zahradním nábytku už nikdo vysedávat nechce, je čas otřít ho od prachu a dřevo ošetřit olejem. Přípravek můžete koupit, nebo doma namíchat směs včelího vosku a terpentýnu. Vosk nastrouháme do malé zavařovací sklenice, dle oka přidáme několik lžic terpentýnu, dobře uzavřeme a pokud u vás již začala topná sezona, postavíme k topení, někam do komory, neboť těkavý terpentýn je silně aromatický. Když jdeme kolem, sklenici protřepeme, aby se vosk rozpouštěl. Když dosáhneme konzistence homogenní pasty, je hotovo. Nanášíme podobně, jako krém na boty. Ošetřený nábytek poté uklidíme také mimo náš nos, chvilku potrvá, než vyčichne.

A protože prázdný balkon je smutný balkon, nechala jsem se přemluvit Charlesem Dowdingem z Británie a dala se ještě do poslední podzimní setby, protože půda má pracovat. Malý obal Hyllis z Ikea (nyní seženete za 70,-!), který pěkně skryje dvě skládací židle a stolek, jsem nyní přetáhla přes svůj "záhon z palety", na který jsem přivázala dva truhlíky. Využila jsem volné místo u osluněné zdi, která slouží jako tepelná baterie. A zasadila jsem vlastní semena ředkviček a salátu, která jsem letos sklidila.

Poznatky: 

  • Vlastní semena a ta z obchodu se vůbec nedají srovnávat. Sice to tři měsíce nevzhledně trčí a leze po tom hmyz, ale vypěstovat si semena vlastní, to se opravdu vyplatí. 
  • Některé saláty vzcházejí při teplotách pod 10°C, to bude asi ten důvod, proč se mi v polovině května moc nedaří. Teď vzešly všechny. 

Jestli se mi skutečně podaří ještě něco vypěstovat, se dozvíte příště. Nečekám po pěti týdnech hlávky jako medicimbaly, jak to mají v Anglii, ale aspoň ty ředkve by to stihnout mohly...

A protože víkend má být slunný, podíváme se příště do zahrádky.



1 komentář: