čtvrtek 13. července 2023

Zavlažování o dovolené - udělej si sám

 Jak jsem se tedy se zavlažováním poprala já? Po důkladných pokusech jsem zjistila, že minule zmiňovaný popruh knotuje, ale ne na na moc velkou vzdálenost - asi na 10 cm. Čili hadičku jako u Blumatu si nepředstavujte a samoregulační to také není, z většiny tady pracuje gravitace. Vyrobila jsem hned dva systémy závlahy: jeden pomalý kapkový (cca litr za týden) a jeden knotový, který právě testuju, saje až dost, tak abych neměla z truhlíků rybníček.

Na kapkový jsem použila: skleněnou láhev se závitem 1l, plastovou lahev od mléka se širokým uzávěrem, víčko od sirupu na kašel, "knot", kovové háčky a provázek. Systém je ideální nastartovat před odjezdem - v době, kdy na to člověk většinou nemá moc času. Proto jsem pro lahve skleněné udělala "hnízda" z těch od mléka, kam se jen během okamžiku nasadí. Se zavěšením lahví plastových nemám dobrou zkušenost, deformují se, vytékají a než začnete, půlka zásob je pryč. Voda teče z kopce, čili zde může být knot dlouhý, jak zrovna potřebujete (když to nebude po rozpálené plechové střeše). Škvíra v plastovém víčku, kudy jsem protáhla knot, propustí právě několik kapek za minutu.
 
Pro vydatnější zálivku bude potřeba: podstavec, podmiska, PET lahev a "knot". Podstavec potřebujeme, protože knot funguje jen nakrátko, podmisku (mělkou nádobu) chceme dostat do úrovně zeminy. Systém funguje jako v tomto videu:


S tím rozdílem, že vodu nečerpám pod květináče, protože nemám rostliny, které by oblibovaly stání ve vodě. Místo toho ji rozvádím knotem do hlíny, kde doufám se zpracuje či odpaří v dostatečném tempu, aby se rostliny nevyplavily. Knot v truhlících drží drát ve tvaru U, v podmisce kamení.
V obou případech slouží lahve jako uzavřený zásobník vody, tekutina vytéká stejným otvorem (dosti velkým), jako se nasává vzduch, přitom ji atmosférický tlak drží uvnitř. Druhý systém má výhodu, že můžete použít vzduchotěsně uzavíratelnou nádobu libovolné velikosti, nebo nádob několik. Při vyvážené velikosti knotu pak můžete odjet třeba na měsíc. Odstupňujete-li výšku otvorů v nádobách, dokáže za vás tento systém i hnojit. Kolik PETek máš, tolikrát jsi rajčetem. Vše je třeba vyladit - ale to i u kupovaných systémů, proto to nenechávejte na poslední chvíli.
Závěrem: a teď to hlavní - funguje to? Rostliny jsem svlažovala týden, přičemž prvních několik dní bylo příjemné počasí, jednou zapršelo. Na konci týdne přišly třicítky. Ano, rostliny přežily, když jsme se vrátili, některé klopily hlavičky, ale po zalití vše vypadá dobře, žádná tragická smrt. Jeden kritický poznatek ale mám, knot (polypropylenový popruh z galanterie) funguje jen na první použití. Když vyschne a znovu ho namočíte, nedělá nic. Jak ho obnovit jsem zatím neobjevila. Ale i tak vyšel na 20,- Kč a potřebné splnil. Nejjistější je pěstovat ve větších nádobách, které vydrží déle zalité, případně truhlíky uložit na stinné místo. Každý i sebelepší systém může totiž poničit vichřice, nebo třeba ptactvo...
Gazánie nejen přežily, ale i vykvetly



Žádné komentáře:

Okomentovat