neděle 25. června 2023

Repas botníku III - nenamáhejte se, pořiďte si větší kladivo

 Minule jsem stahovala barvu odstraňovačem nátěrů, dnes přichází na řadu těžší technika - rotační bruska. Tu opravdu používáme jako druhý krok, protože

a) odstranit ztvrdlý nátěr s ní opravdu trvá

b) šíří prach všude kolem

Trochu špíny ušetří ta s odtahem (poznáš podle toho, že v brusné ploše jsou otvory). Pokud ji, jako já, obdržíš bez záchytné nádoby, věz, že stará lichá ponožka poslouží dobře. K brusce musíš nakoupit brusné kotouče, bude se ti hodit vědět průměr brusné plochy a hrubost smirkového papíru. Čím vyšší číslo, tím jemnější. Na hrubé odstranění jsem brala tak 80 (jaké to má asi jednotky?). Brusný papír drží na brusce pomocí suchého zipu, přilípni ho tak, ať nezakrývá otvory a dobře přitlač.


Před začátkem práce si ujasni: když ti nástroj ustřelí, nic nezachraňuješ, nic nechytáš, uhýbáš, pokud jsou ti ruce milé. A nezapomeň na respirátor. Na první pokus zapni brusku ve vzduchu, poté ji zkus přiložit celou plochou na rovný povrch. Trochu to kope, tak ať máš představu, jakou budeš potřebovat sílu. Dál už na to přijdeš. 

Pokud chceš vybrousit zákoutí a rohy, hodí se bruska vibrační, rohová. Jde to i s touto, pokud brousíš zešikma, ale vždycky hrozí, že si někde vyryješ koryto.

Já jsem dočistila šuplíky a dva oblé "sloupky" na okraji, což byl zrovna případ čištění zešikma a bylo to divoké. Poté jsem se ještě vrhla na umakartový sokl, bála jsem se, že na odstranění plastové vrstvy bude potřeba horkovzdušná pistole, ale naštěstí bylo lepidlo tak staré, že ho se špachtlí přemohl i čtyřleťák, z čehož měl radost, že mohl také přiložit ruku k dílu. Bohužel lepidlo zůstalo v silné vrstvě na dřevě a to vám povím, ten smrad při broušení, to bylo něco. Ovšem vzhled +100 bodů. Pak už jen zdrsnit povrchy, co čekají nový nátěr, a příště se můžeme dát do barvení.

Žádné komentáře:

Okomentovat