neděle 10. prosince 2023

Vánoce z papíru

 Vlastníci domácích zvířat a rodiče malých dětí znají vánoční rivalitu mezi zmíněnými oblíbenými tvory a vánočními ozdobami ze skla. Pro poklidné svátky můžeme klasiku nahradit staročeskou tradicí ze slámy, mašlemi a oříšky, nebo sáhnout po ozdobách z plastu.

U nás byly umělohmotné vánoce několik posledních let a to včetně stromku, který je tak starý, že už je téměř ekologický. Letos bychom chtěli zkusit zase živý, muž na něj ale nechce dávat plast. A tak jsem rozhodla, že si letos s dětmi vyrobíme ozdoby sami. 

Sponzorem letošních Vánoc se stali Kik a Pepco, kde jsem sehnala výtvarné potřeby a pomůcky. Už delší dobu jsem chtěla pořídit houpací koně, varianta, že je budeme vykrajovat z nějaké hmoty padla, když jsem našla tyto překližkové. Konečně se trochu využily zásoby barevného papíru, co jsem za roky soustředila. Trochu jsme je vylepšili, poklidná béžová nebyla pro nás.

Po srovnání cen na internetu jsem uznala, že i polotovary polystyrenových koulí by se daly, i když je mi jasné, že výrobní cena je jinde. A navíc je to zase plast. Zdobit je ale byla velká zábava. Nejdříve jsme dali do igelitového sáčku trochu akrylové barvy - půl čajové lžičky stačí na 3 - 4 ozdoby, přidali kouli polystyrenu a promnuli. Výsledkem byly barevné koule a téměř čisté děti. Aby byly ozdoby na stromku vidět, poradila jsem, ať vybírají světlé barvy. Skončili jsme se signální žlutou, výraznou oranžovou a elektrickou modrou. Na dozdobení jsme použili ubrouskovou metodu- z ubrousku se oddělí svrchní barevná vrstva, vystřihne preferovaný tvar a po přiložení se svrchu přetře disperzním lepidlem. I když to tak nejdříve nevypadá, výsledkem je lesklý hladký pevný povrch, který se ideálně přizpůsobí každé křivce. Toho byste s normálním papírem na kouli dosáhli těžko. Nakonec ještě nějaká ta tečka z děrovačky na papír a třpytky navrch.

Protože živý stromeček mívá husté větve a spolkne mnoho ozdob, doplnila jsem naše počty hvězdami dle tohoto tutorialu. Výhodou je, že můžeme všechny ozdoby barevně sladit, dříve použité ubrousky lze podlepit kancelářským papírem a sjednotíme tak nejen stromeček, ale stejný motiv se pak může objevit i na slavnostním stole. Navíc ubrousky jsou v poměru barevná plocha/cena velmi příznivé. S úspěchem můžete využít i zbytky oblíbeného balícího papíru. 

Trpíte-li nedostatkem prostoru, hvězdy se dají opatřit stužkou na zavázání a po použití složit naplocho, koně také moc místa nezaberou a za naši rodinu jednoznačně doporučuji tyto harmonikové řetězy:

Asi nenaplníme vkus každého soudruha, ale tyhle ozdoby jsou naše a já se nemůžu dočkat, jak bude vypadat výsledek.

1 komentář:

  1. Není nad vlastnoruční výrobu vánoční výzdoby.
    Krásné Vánoce vinšuji jakož i báječný vstup do roku Holuba MMXXIV.

    OdpovědětVymazat