pondělí 5. září 2022

Krojová stuha na sukni

Dnes se s vámi podělím o svou rešerši (a praxi) na téma "stuha na plzeňské krojové sukni". Ta původní byla snad ručně vyšívaná, na několika málo fotografiích, které vypadají, že by mohly být z té správné doby, se skrývá pod fěrtochem, tam, kde by snad mohla vykouknout, není rozlišení obrázků nic moc... A do muzea jsem se zatím nedostala.

Níže je fotografie, tuším, ze Šotkové, napravo potom podobná stuha na modelu nevěsty z Chodska (z místního muzea). Až budete podobnou shánět, vězte, že  ji prodává česká Hedva jako metráž k nastřihání. Oproti starší verzi mi ale provedení přijde nějaké nevýrazné.

https://www.hedva-fashion.cz/krojove-stuhy/brokat-ondrit-160-stuhy-pantl-horec-cervena/ 

 https://www.hedva-fashion.cz/krojove-stuhy/brokat-ondrit-160-stuhy-pantl-lilie-zelena/

Potom tu máme jednu z momentálně rekonstruovaného Národopisného muzea a jednu, která byla nedávno na bazaru.

 

Plzensky kroj bazar - Ostatní | Bazoš.cz

Když porovnám výše uvedené, myslím, že nemůžete šlápnout vedle se stuhou ve fialové barvě, s velkými, barevnými, pravidelně rozmístěnými květy a případně stříbrnou barvou.  Už teď vím, že se vám nebude shánět lehko, zvláště, pokud máte omezený rozpočet. Proto přidávám odkaz na sestru té své - já ji mám v tyrkysovozelené.

https://www.bolenatex.cz/ozdobne-porty/porta-fialova-14/

Otočila jsem ji na rubovou stranu, která je pouze zlatá a barevná, černá chybí. Květy jsem vyšila veselými barvami bavlnkami mouliné. Potom jsem začala vyšívat i některé listy, aby nebyly tak "ploché". Měla jsem tu jednu záhadnou lesklou přízi v khaki zelené. Po delším pátrání jsem objevila, že se dříve prodávala pod názvem lesklý kordonet. Jedná se o 100% viskózu a pracovat s ní je za trest i výsledek je dosti nehezký - dokud se nevyžehlí.

  Dále jsem procházela obrázky chodských šátků a brokátů, a uchvátil mne motiv klasů. Pokusím se ho do stuhy také umístit, ale to uvidíte až příště. Protože květy mám vyšité přízí matnou a listy jsou zlaté a lesklé, hledala jsem další viskózovou nit. České závody zkrachovaly a něco takového není snadné sehnat. Získala jsem několik posledních špulek nití JAS a ty, co přicházejí po mně, budu muset odkázat na Slovensko, jinde jsem nenašla.

Antikvariát a starožitnosti v Domažlicích
Fěrtoch z chodského brokátu



               
 
Nevím, jestli bych od paní Lábkové získala pochvalu za historickou akurátnost (za ten polyester jistě ne), ale je to poctivá ruční práce a zdobení tak, aby se mi to líbilo. A to se taky počítá.

Jsem moc zvědavá, jestli jednou potkám nějaký další plzeňský kroj ze současnosti, takový, který nebude ušitý jen jako taneční kostým z "jakž takž" materiálů.

1 komentář: